Den här bilden på mig symboliserar något som jag älskar. Nämligen att vara ute på uppdrag för att samla på mig mänskliga möten, upplevelser och berättelser som jag sedan kan förmedla vidare skriftligt, muntligt och visuellt.
Fotografiet är taget av min gode vän Magnus Fröderberg när vi besökte Istanbul för snart tio år sedan. Vi hade rest dit enbart för att fotografera - ett intresse och en passion som vi båda delar.
Att skapa innehåll har intresserat mig så länge jag kan minnas och det är något som jag professionellt har ägnat mig åt på olika sätt ända sedan mitten av 90-talet.
Som för så många andra började det med praktik på lokaltidningarna och inhopp på olika gratistidningar där jag skrev och fotade. Men också handknackande av diverse HTML-sajter som sedan skulle fyllas med innehåll. Detta ledde mig så småningom vidare till en högskoleutbildning i medieproduktion och journalistik.
Därefter har jag hunnit jobba för Sveriges Radio, Marinmuseum, Vasamuseet och Nordiska ministerrådet- plus en mängd privata företag, förlag och byråer. Jag har också tillsammans med vänner gett ut två böcker och har en tredje på gång.
Efter mer än 25 år så är det fortfarande berättandet som ger mig mest. Något som för mig handlar om att skapa innehåll med ord, bild, video eller ljud som engagerar och väcker intresse hos mina medmänniskor.
Ju mer du känner dina målgrupper, desto större är sannolikheten att du träffar rätt med din kommunikation. Ta därför reda på så mycket som möjligt om människorna du vill nå.
Se till att ditt innehåll är relevant för dina målgrupper. Det allra bästa är om du kan skapa ett värde. Att först ge något, är betydligt bättre än att omedelbart be om något.
Se till att synas där dina målgrupper är aktiva. Glöm bara inte bort att också förstå förstå vikten av rätt tilltal och rätt tajming, vilket är ett allt för vanligt misstag.
Att över tid behålla målgruppsfokus är en av de viktigatse framgångsfaktorerna för effektiv kommunikation och marknadsföring. Något som är allt för lätt att glömma. Var uthållig!
ARBETSLIVSERFARENHET
2006-pågående
Eget företag - Innehållsproduktion
2020-2023
Marknadsansvarig - Tecnovap Scandinavia AB och PT Professional AB
2016-2020
Kommunikationsrådgivare - Nordens välfärdscenter
2007-2016
Informationsansvarig, kommunikatör, webbredaktör - Statens maritima museer
2005-2007
Informatör - Karlskrona kommun
2005-2006
Radioreporter och nyhetsuppläsare - Sveriges Radio Blekinge
UTBILDNING
2002-2005
Medieproduktion och journalistik - Högskolan i Kalmar
DATAKUNSKAPER
Mycket god vana av Microsoft Windows Office-paketet
Mycket god vana av Adobe Photoshop, Adobe Premiere och Adobe InDesign
Mycket god vana av Wordpress och Episerver
God vana av Apsis och SuperOffice (för nyhetsbrev)
God vana av My Newsdesk
God vana av Teams, Zoom och Google Meets
God vana av Chat GPT och Bing AI
Grundläggande kunskaper om Google Analytics och Google Ads
SPRÅK
Svenska och skolengelska
KÖRKORT
B-körkort (personbil)