Med passion

för storytelling 

Om


Hur blev det så här egentligen?


Det är en bra fråga, men jag skyller på farmor. För det var nämligen hon som gav mig min första kamera när jag var tio år gammal. En enkel sak som hon hade fått som gåva för att hon prenumererade på en damtidning. Vi snackar början av 80-talet nu.


Kameran väckte något inom mig. En stark lust att skapa och att kommunicera med min omvärld. Fast det var till mina föräldrars förtvivlan, får jag väl erkänna. För det var ju mamma och pappa som fick betala för både film och framkallning och jag hade ett väldigt skjutglatt avtryckarfinger.


Kameran var början på något större. När jag blev äldre ville jag lära mig allt om internet, om att skriva, formge, göra filmer och allt det andra. Så småningom började jag plugga journalistik och medieproduktion på Högskolan i Kalmar. 


Efter det tog det fart. Jag fick jobb på radio, sedan som informatör, jag startade frilansföretag inom medieproduktion, blev kommunikationsansvarig, kommunikationsrådgivare och sedan marknadsansvarig för två privata företag.


Under tiden har jag skrivit massor med texter, skickat mängder med pressmeddelande, fotograferat för fullt, gjort otaliga filmer, redaktörat publikationer, hemsidor och sociala medier. Fixat annonser, tidningar och böcker. Marknadsfört på nätet, planlagt och suttit i ledningsgrupper.


Fortfarande kan jag bli lika taggad och inspirerad av att få hålla på med dessa saker, som när jag tog mina första bilder med farmors kamera. Det är bara att tacka och ta emot.

Porträtt på Joakim K E Johansson.

Över 25 års erfarenhet av kommunikationsarbete

Fyra viktiga byggstenar för framgångsrik

kommunikation och marknadsföring

ANALYSERA OCH FÖRSTÅ DINA MÅLGRUPPER


Ju mer du känner dina målgrupper, desto större är sannolikheten att du träffar rätt med din kommunikation. Ta därför reda på så mycket som möjligt om människorna du vill nå. 

SKAPA RELEVANT INNEHÅLL


Se till att ditt innehåll är relevant för dina målgrupper. Det allra bästa är om du kan skapa ett värde. Att först ge något, är betydligt bättre än att omedelbart be om något.  

VÄLJA RÄTT KANALER


Se till att synas där dina målgrupper är aktiva. Glöm bara inte bort att också förstå förstå vikten av rätt tilltal och rätt tajming, vilket är ett allt för vanligt misstag.  

BEHÅLL MÅLGRUPPSFOKUS


Att över tid behålla målgruppsfokus är en av de viktigatse framgångsfaktorerna för effektiv kommunikation och marknadsföring. Något som är allt för lätt att glömma. Var uthållig!

Skapar innehåll till era

hemsidor och sociala medier

CV

Arbetslivserfarenhet


Eget företag
Innehållsproduktion
2006-pågående


Marknadsansvarig
Tecnovap Scandinavia AB och PT Professional AB

2020-2023


Kommunikationsrådgivare
Nordens välfärdscenter
2016-2020


Informationsansvarig, kommunikatör, webbredaktör
Statens maritima museer
2007-2016


Informatör
Karlskrona kommun
2005-2007


Radioreporter och nyhetsuppläsare

Sveriges Radio Blekinge

2005-2006

Utbildning


Fil.kand. journalistik och medieproduktion
Högskolan i Kalmar
2002-2005



Digital kompetens

Mycket god vana av Microsoft Windows Office-paketet.

Mycket god vana av Adobe Photoshop, Adobe Premiere och Adobe InDesign och CapCut.

Mycket god vana av Wordpress och Optimizely.

God vana av Apsis och SuperOffice (för nyhetsbrev).

God vana av My Newsdesk och Cision.

God vana av Teams, Zoom och Google Meets.

God vana av Chat GPT, Bing AI och Midjourney.

Grundläggande kunskaper om Google Analytics och Google Ads.


Språk

Svenska och engelska.


Körkort

B-körkort

Behöver ni hjälp med

er marknadsföring?


Behöver ni en extra resurs i ett projekt? Eller någon som snabbt kan ta på sig ett kortare eller längre uppdrag för att hjälpa till med innehållsproduktion, marknadsföring eller strategisk kommunikation?
Då finns jag här för er. Tveka inte att kontakta mig!