Det är en bra fråga, men jag skyller på farmor. För det var nämligen hon som gav mig min första kamera när jag var tio år gammal. En enkel sak som hon hade fått som gåva för att hon prenumererade på en damtidning. Vi snackar början av 80-talet nu.
Kameran väckte något inom mig. En stark lust att skapa och att kommunicera med min omvärld. Fast det var till mina föräldrars förtvivlan, får jag väl erkänna. För det var ju mamma och pappa som fick betala för både film och framkallning och jag hade ett väldigt skjutglatt avtryckarfinger.
Kameran var början på något större. När jag blev äldre ville jag lära mig allt om internet, om att skriva, formge, göra filmer och allt det andra. Så småningom började jag plugga journalistik och medieproduktion på Högskolan i Kalmar.
Efter det tog det fart. Jag fick jobb på radio, sedan som informatör, jag startade frilansföretag inom medieproduktion, blev kommunikationsansvarig, kommunikationsrådgivare och sedan marknadsansvarig för två privata företag.
Under tiden har jag skrivit massor med texter, skickat mängder med pressmeddelande, fotograferat för fullt, gjort otaliga filmer, redaktörat publikationer, hemsidor och sociala medier. Fixat annonser, tidningar och böcker. Marknadsfört på nätet, planlagt och suttit i ledningsgrupper.
Fortfarande kan jag bli lika taggad och inspirerad av att få hålla på med dessa saker, som när jag tog mina första bilder med farmors kamera. Det är bara att tacka och ta emot.
Ju mer du känner dina målgrupper, desto större är sannolikheten att du träffar rätt med din kommunikation. Ta därför reda på så mycket som möjligt om människorna du vill nå.
Se till att ditt innehåll är relevant för dina målgrupper. Det allra bästa är om du kan skapa ett värde. Att först ge något, är betydligt bättre än att omedelbart be om något.
Se till att synas där dina målgrupper är aktiva. Glöm bara inte bort att också förstå förstå vikten av rätt tilltal och rätt tajming, vilket är ett allt för vanligt misstag.
Att över tid behålla målgruppsfokus är en av de viktigatse framgångsfaktorerna för effektiv kommunikation och marknadsföring. Något som är allt för lätt att glömma. Var uthållig!
Arbetslivserfarenhet
Eget företag
Innehållsproduktion
2006-pågående
Marknadsansvarig
Tecnovap Scandinavia AB och PT Professional AB
2020-2023
Kommunikationsrådgivare
Nordens välfärdscenter
2016-2020
Informationsansvarig, kommunikatör, webbredaktör
Statens maritima museer
2007-2016
Informatör
Karlskrona kommun
2005-2007
Radioreporter och nyhetsuppläsare
Sveriges Radio Blekinge
2005-2006
Utbildning
Fil.kand. journalistik och medieproduktion
Högskolan i Kalmar
2002-2005
Digital kompetens
Mycket god vana av Microsoft Windows Office-paketet.
Mycket god vana av Adobe Photoshop, Adobe Premiere och Adobe InDesign och CapCut.
Mycket god vana av Wordpress och Optimizely.
God vana av Apsis och SuperOffice (för nyhetsbrev).
God vana av My Newsdesk och Cision.
God vana av Teams, Zoom och Google Meets.
God vana av Chat GPT, Bing AI och Midjourney.
Grundläggande kunskaper om Google Analytics och Google Ads.
Språk
Svenska och engelska.
Körkort
B-körkort
Behöver ni en extra resurs i ett projekt? Eller någon som snabbt kan ta på sig ett kortare eller längre uppdrag för att hjälpa till med innehållsproduktion, marknadsföring eller strategisk kommunikation?
Då finns jag här för er. Tveka inte att kontakta mig!