Med en passion

för storytelling. 

Om


Den här bilden på mig symboliserar något som jag älskar. Nämligen att vara ute på uppdrag för att samla på mig mänskliga möten, upplevelser och berättelser som jag sedan kan förmedla vidare skriftligt, muntligt och visuellt. 


Fotografiet är taget av min gode vän Magnus Fröderberg när vi besökte Paris för några år sedan. Vi hade rest dit enbart för att fotografera - ett intresse och en passion som vi båda delar.  


Journalistutbildad

Att skapa innehåll har intresserat mig så länge jag kan minnas och det är något som jag professionellt har ägnat mig åt på olika sätt ända sedan mitten av 90-talet. 


Som för så många andra började det med praktik på lokaltidningarna och inhopp på olika gratistidningar där jag skrev och fotade. Men också handknackande av diverse HTML-sajter som sedan skulle fyllas med innehåll. Detta ledde mig så småningom vidare till en högskoleutbildning i journalistik och medieproduktion.


Vill skapa intresse

Därefter har jag hunnit jobba för Sveriges Radio, Marinmuseum, Vasamuseet och Nordiska ministerrådet- plus en mängd privata företag, förlag och byråer. Jag har också tillsammans med vänner gett ut två böcker och har en tredje på gång. 


Efter mer än 25 år så är det fortfarande berättandet som ger mig mest. Något som för mig handlar om att skapa innehåll med ord, bild, video eller ljud som engagerar och väcker intresse hos mina medmänniskor.

Porträtt på Joakim K E Johansson.

Över 25 års erfarenhet av

kommunikationsarbete.

Fyra viktiga byggstenar för framgångsrik

kommunikation och marknadsföring

ANALYSERA OCH FÖRSTÅ DINA MÅLGRUPPER


Ju mer du känner dina målgrupper, desto större är sannolikheten att du träffar rätt med din kommunikation. Ta därför reda på så mycket som möjligt om människorna du vill nå. 

SKAPA RELEVANT INNEHÅLL


Se till att ditt innehåll är relevant för dina målgrupper. Det allra bästa är om du kan skapa ett värde. Att först ge något, är betydligt bättre än att omedelbart be om något.  

VÄLJA RÄTT KANALER


Se till att synas där dina målgrupper är aktiva. Glöm bara inte bort att också förstå förstå vikten av rätt tilltal och rätt tajming, vilket är ett allt för vanligt misstag.  

BEHÅLL MÅLGRUPPSFOKUS


Att över tid behålla målgruppsfokus är en av de viktigatse framgångsfaktorerna för effektiv kommunikation och marknadsföring. Något som är allt för lätt att glömma. Var uthållig!

Jag skapar innehåll till era

hemsidor och sociala medier.

CV

Arbetslivserfarenhet

2006-pågående

Eget företag - Innehållsproduktion


2020-2023

Marknadsansvarig - Tecnovap Scandinavia AB och PT Professional AB.


2016-2020

Kommunikationsrådgivare - Nordens välfärdscenter.


2007-2016

Informationsansvarig, kommunikatör, webbredaktör  - Statens maritima museer.


2005-2007

Informatör - Karlskrona kommun.


2005-2006
Radioreporter och nyhetsuppläsare - Sveriges Radio Blekinge.

Utbildning

2002-2005

Medieproduktion och journalistik - Högskolan i Kalmar.



Datakunskaper

Mycket god vana av Microsoft Windows Office-paketet.

Mycket god vana av Adobe Photoshop, Adobe Premiere och Adobe InDesign.

Mycket god vana av Wordpress och Optimizely.

God vana av Apsis och SuperOffice (för nyhetsbrev).

God vana av My Newsdesk och Cision.

God vana av Teams, Zoom och Google Meets.

God vana av Chat GPT, Bing AI och Midjourney.

Grundläggande kunskaper om Google Analytics och Google Ads.


Språk

Svenska och skolengelska.


Körkort

B-körkort (personbil).

Behöver ni hjälp med er marknadsföring? 


Behöver ni en extra resurs i ett projekt? Eller någon som snabbt kan ta på sig ett kortare eller längre uppdrag för att hjälpa till med innehållsproduktion, marknadsföring eller strategisk kommunikation?
Då finns jag här för er. Tveka inte att kontakta mig!